כיצד הפכו "וילי פוד" וצביקה ויליגר לשחקנים מרכזיים בשוק המזון

צבי ויליגר (צביקה ויליגר) הוא אחת הדמויות היותר מוכרות בשוק המזון בארץ, וגם אם בציבור הרחב הוא עדיין אינו מפורסם הרי שבקרב העוסקים בתחום הוא בהחלט אחד האנשים היותר מדוברים. "Willi food", אותה הקים צבי ביחד עם אחיו יוסי בשנת 1994, היא אחת השחקניות המרכזיות בתחום, ובפרט לאחר עסקת הענק שבה נמכרה השליטה בחברה ל"אמבלייז" של מר גרנובסקי – עסקה ששיקפה שווי של כ-ארבע מאות וחמישים מליון  ש"ח ל"וילי פוד" והפכה את האחים ויליגר לאנשים עשירים מאוד כמו גם הותירה אותם בתפקידי מפתח בחברה. כך הפכו האחים ויליגר ו"וילי פוד" שלהם לשחקנים מרכזיים בשוק המזון.

ההתחלה

צביקה ויליגר ואחיו יוסי למעשה נולדו אל תחום המזון שכן אביהם אלכסנדר החל לייבא לארץ שימורים שונים כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת, מייד לאחר קום המדינה, והפעיל בהצלחה מכולת בתל אביב.

את שני בניו שלח אלכסנדר לארה"ב על מנת ללמוד שם ניהול באוניברסיטאות המובילות בעולם, ואכן יוסי וצבי הצדיקו את התקוות שנתלו בהם ולאחר ששבו ארצה מונו למנכ"לים משותפים של החברה המשפחתית והובילו אותה בהצלחה.

כעבור מספר שנים – בעקבות תמורות בשוק המזון שאילצו את האחים ויליגר להכניס לעסק המשפחתי שותפים (ובהם איש העסקים הדרום אפריקאי המפורסם ניית'ן קירש) וחילוקי דעות עם אותם שותפים – עזבו יוסי וצבי ויליגר (צביקה ויליגר) את החברה שהקים אביהם, אולם שנתיים לאחר מכן, ב-1994, הם חזרו אל תחום המזון, ובגדול, עם "וילי פוד".

ההתבססות

מאחר שהן צבי והן יוסי כבר היו אנשי עסקים מנוסים למדי שגם השכילו ללמוד מטעויות העבר, בעלי ידע נרחב ומתקדם אותו קיבלו בלימודים בארה"ב וכן אישיות מגובשת שמתאימה לעולם העסקים ובפרט לתחום הדינמי של ייבוא מוצרי מזון, הרי ש"וילי פוד" התבססה עד מהרה כשחקנית מרכזית בשוק המזון.

תרמה לכך גם הסינרגיה שהיטיבו האחים ויליגר ליצור ביניהם וחלוקת הסמכויות המושכלת. כך, לדוגמה, כבר ב-2004 עמד הרווח הנקי של "וילי פוד" על כ-10 מיליון ש"ח וזאת מתוך הכנסות של כ-170 מיליון ש"ח. ב-2009 כבר הציגה שורת הרווח הנקי את הנתון המרשים של 31.5 מיליון שקל, ואילו היקף המכירות היה מעל 300 מיליון, ואילו ב-2014 כבר נמכרה כאמור השליטה בחברה בעסקה שעל פיה שוויה הוא 450 מיליון שקל.

הסיבות להצלחה

הסיבה העיקרית להצלחתה של "וילי פוד" היא היכולת שלה לזהות במדויק את טעמו של הציבור בארץ ולספק לו מוצרים בהתאם, כשהקטלוג של החברה מתעדכן ללא הרף, כל אימת שהטעמים של הלקוחות משתנים.

בנוסף מצליחה "וילי פוד" לאתר בכל תחום בשוק המזון את היצרנים הטובים ביותר שמציעים את המחירים המשתלמים ביותר, כשבפרט ידוע צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ביכולתו לאתר הזדמנויות – ועוד יותר מכך כמי שאין מכשול שיעמוד בפניו בדרך למימוש אותן הזדמנויות.

העסקאות המוצלחות שרקמו האחים ויליגר

לנוכח הצלחתה המרשימה של "וילי פוד" היא היוותה לאורך השנים יעד מועדף על אנשי עסקים שונים. בעקבות טראומת העזיבה של החברה המשפחתית עקב חילוקי דעות עם השותפים, בחנו האחים ויליגר בקפידה כל הצעה שהוצעה להם, ובאופן כללי העדיפו לשמר את השליטה בחברה בידיהם, אולם כשעל הפרק ניצבו עסקאות מוצלחות במיוחד הם לא היססו להתנער ממשקעי העבר ולחתום עליהן. עסקה אחת נחתמה עם ארקדי גאידמק, אולם לבסוף זו לא יצאה לפועל עקב חוסר יכולתו של האוליגרך המפורסם לממן את הרכישה (אם כי גם כך יוסי וצבי ויליגר (צביקה ויליגר) יצאו ממנה ברווח נאה של כ-100 מיליון ש"ח) והעסקה השנייה היא כמובן המכירה ל"אמבלייז", שכאמור הותירה את צבי ויוסי בתפקידיהם הבכירים כך שיוכלו להמשיך ולהוביל את "וילי פוד" להצלחות.

—–

 

הצהרת נגישות